GREMI D'INSTAL·LADORS DEL MARESME

Busques un instal·lador a prop teu?

FEGICAT fa una crida a la revisió de la normativa per a infraestructures de recàrrega de vehicles elèctrics a Catalunya

FEGICAT fa una crida a la revisió de la normativa per a infraestructures de recàrrega de vehicles elèctrics a Catalunya


La Federació de  Gremis d’Instal·ladors de Catalunya (FEGICAT), en col·laboració amb l’Associació de Fabricants de Material Elèctric (AFME) i Enginyers BCN (EBCN), continua defensant un marc normatiu que garanteixi la seguretat sense comprometre el desplegament d’infraestructures de recàrrega de vehicles elèctrics (IRVE). En aquest sentit, FEGICAT ha treballat estretament amb Bombers de la Generalitat per abordar les implicacions de la recentment publicada Instrucció Tècnica Complementària SP 147.

Infraestructures  de recàrrega en comunitats de propietaris: una qüestió de seguretat

Des de FEGICAT destaquem la necessitat de garantir la seguretat en els aparcaments d’edificis residencials. El punt 4.3.1 de la SP 147, que eximeix les IRVE de classe 1 en comunitats de propietaris del requisit d’un dispositiu de tall elèctric, planteja un risc significatiu. Aquestes instal·lacions, a diferència de les industrials o comercials, no estan subjectes a inspeccions tècniques prèvies ni a controls exhaustius, cosa que augmenta la seva vulnerabilitat davant de fallades elèctriques o incendis.

“El dispositiu de tall elèctric és essencial per a una desconnexió ràpida i segura en cas d’emergència. La seva exclusió en comunitats de propietaris, sempre que no impliqui afectacions sobre instal·lacions existents, podria dificultar la intervenció dels bombers, posant en risc tant les persones com les propietats. Des de FEGICAT proposem la seva obligatorietat en totes les IRVE, incloses les de classe 1 en aquests entorns” va afirmar José Rodríguez Navarro, responsable de l’àrea de mobilitat elèctrica de FEGICAT.

Restriccions de  potència i ubicació

FEGICAT ha aconseguit un compromís verbal amb Bombers de la Generalitat per revisar les limitacions actuals relacionades amb la potència i ubicació de les estacions de recàrrega. Aquestes restriccions no només dificulten el desplegament en aparcaments d’edificis residencials, sinó que també poden frenar la transició cap a la mobilitat elèctrica a Catalunya.

Conflictes amb la  Directiva Europea 2024/1275 EPBD

Les disposicions de la SP 147 podrien entrar en conflicte amb la Directiva Europea 2024/1275 EPBD, que promou la instal·lació de punts de recàrrega en edificis residencials per facilitar l’adopció massiva de vehicles elèctrics. Aquest marc europeu busca eliminar barreres reguladores que dificultin el desplegament d’infraestructures clau per a la transició energètica.

Cap a una  harmonització normativa a Europa

La Unió Europea està preparant una preguia per unificar els criteris de seguretat contra incendis en infraestructures de recàrrega de vehicles elèctrics, davant la disparitat actual entre els països. Aquest document, que es publicarà abans de finals d’any, s’espera que esdevingui un reglament de compliment obligatori entre el 2025 i el 2026, harmonitzant les normatives nacionals.

Una col·laboració  exemplar

FEGICAT destaca la col·laboració activa amb AFME i EBCN en la recerca de solucions consensuades per garantir un desplegament segur i eficient d’infraestructures de recàrrega. Aquest treball conjunt reforça el compromís del sector amb la seguretat i la sostenibilitat, pilars fonamentals per complir els objectius climàtics.

“Des de FEGICAT continuarem defensant un equilibri entre la seguretat i l’accessibilitat perquè Catalunya sigui líder en la transició cap a la mobilitat elèctrica. Aquest esforç conjunt és clau per garantir un futur sostenible per a tothom,” va afegir Rodríguez.

Comentaris


Per comentar, si us plau inicia sessió o crea't un compte
Modificar cookies